Monday, November 22, 2010

Takut VS Hormat Vs Tegur


Apabila timbulnya perkara ini,mesti ada di antara kita yang akan tertanya-tanya mengapa saya keluarkan pernyataan tersebut.bukan untuk diri sendiri sahaja,malah semua orang.Ramai yang mengatakan takut untuk melakukan sesuatu kerana berfikiran negatifDalam minda sentiasa bermain"Macam mana kalau tak jadi","macam mana kalau tak boleh buat"..dan sebagainya.dari situ timbullah pula perkataan "kalau".Mengikut ceramah seorang ustazah dalam cerita Usrah perkataan KALAU berkaitan dengan iman dan keyakinan.Oleh itu,yakinkan diri anda.Apabila sudah melakukannya,tawakkallah kepada Allah SWT.Itu adalah sebaik-baik jalan.

Bercakap berkenaan takut,takut mempunyai versi-versi yang tersendiri.Meskipun begitu,takutkan Allah SWT adalah lebih baik dari takutkan manusia.Allah SWT berkuasa menentukan perjalanan hidup kita.Manusia pula mudah lupa dan mudah lalai dengan dunia.

Bercakap berkenaan takut kepada manusia..

Kadang-kadang terasa pelik,apa yang hendak ditakutkan,bukannya dia makan kau pun..
Itulah antara pernyataan yang sering diutarakan sekiranya seseorang mengadu takut.Takut juga merupakan perasaan yang yang mungkin menyebabkan seseorang itu tidak berani menghadapi kenyataan.Sebagai contoh,anda tinggal bersama orang yang lagi berusia dari anda dan mereka tidak menunaikan solat.Lebih kurang beginilah dialognya:

Adik : Kak,dah maghrib ni dan nak masuk isyak dah.Akak dah solat ke?
kak: Alah..ko aper kisah..suka hati aku lah nk solat ke tak..
Adik :(terus tidak berkata apa-apa dan sejak hari itu,adik tidak lagi menegur)

Persoalannya,adakah kita takut untuk menegur atau cara teguran sebegitu tidak sesuai untuk orang yang lagi tua dari kita?..Sebagai contoh,jika kita fikir meraka sudah dewasa dan mampu berfikir,cuba kita tunjukkan seperti contoh solat depan mereka.Adakah itu salah satu cara teguran jika kita tidak berani memandang muka dan cakap terus.Jika berterusan juga,berdoa saja pada Allah.Moga Allah bukakan pintu hatinya.

Boleh tak kita sedapkan hati,macam ini.."Alah,die dah solat kot,aku jer yang tak nampak,tak baik tuduh orang".."atau.."Ah,lantak dielah..dah besar2 pun tak reti nak solat jugak ker"...

Ataupun menegur ibu bapa sendiri yang tidak solat.Nanti dikatakan anak derhakalah,anak hendak mengajar orang tua lah,ibu bapa makan garam dulu lah..

Itulah antara persoalan yang tidak terungkai lagi..Sekiranya ada penyelesaian..bantu-bantulah.Kita semua pasti ada tersepit dengan persoalan-persoalan ini.

Hormat

Adakah kita tidak menegur sebab kita hormatkan mereka atau takutkan mereka.Apabila persoalan ini timbul dalam sebuah organisasi,pastinya orang yang di atas akan menang ataupun orang yang lagi tua akan menang.kadang-kadang keputusan yang dibuat tidak kena pada tempatnya menyebabkan semua orang menanggung seksa..bagaimana caranya mengelakkan perkara sebegini berlaku??

p/s = bagi sesiapa yang boleh memberikan jalan penyelesaian..kongsi-kongsikanlah yer..Semoga kita memdapat manfaat bersama..Amin

Sunday, November 21, 2010

Solat Jama' dan Qasar


Assalamualaikum semua...Hari ini mas nak kongsi bagaimana cara untuk solat jama' dan qasar bagi mereka yang pulang ke kampung..yang jauh2 sahaja...lebih 2 marhalah..ok!!yang dekat2 tak yah lah yer..(^_^)

Cara-cara melakukan sembahyang Jamak dan Qasar
Makna Jamak ialah dihimpunkan
Makna Qasar ialah dipendekkan
www.familiazam.com
Perkara yang penting ialah kita mesti niat terlebih dahulu setelah keluar dari rumah iaitu:- "Sahaja aku musafir kerana Allah Tallah".
Kita boleh melakukan selama tiga hari tinggal bermukim.
www.familiazam.com
Jamak Takdim dan diQasarkan (di pendekkan)

1.Melakukan sembahyang asar dalam waktu zuhur itu di namakan jamak takdim.
Lakukan sembahyang zuhur 2 rakaat selepas itu di ikuti pula sembahyang asar 2 rakaat.
Niat untuk sembahyang zuhur ialah "Sahaja aku sembahyang fardu zuhur 2 rakaat qasar dengan jamak takdim kerana Allah Taala".
Niat untuk sembahyang asar pula ialah "Sahaja aku sembahyang fardu asar 2 rakaat qasar dengan jamak takdim kerana Allah Tallah".

Jamak Takhir dan diQasarkan (di pendekkan)
www.familiazam.com
2.Melakukan sembahyang zuhur dalam waktu asar itu di namakan Jamak Takhir.
Tapi dengan syarat kita mesti niatkan dahulu dalam hati sebelum habis waktu zuhur iaitu:- "Aku nak jamakkan sembahyang zuhur dalam waktu asar"
Lakukan sembahyang asar 2 rakaat selepas itu di ikuti pula sembahyang zuhur 2 rakaat.
Niat untuk sembahyang asar ialah "Sahaja aku sembahyang fardu asar 2 rakaat qasar dengan jamak takhir kerana Allah Taala".
Niat untuk sembahyang zuhur ialah "sahaja aku sembahyang fardu zuhur 2 rakaat qasar dengan jamak takhir kerana Allah Talla".
www.familiazam.com
Kita boleh juga jamakkan magrib dengan isyak atau sebaliknya tapi waktu magrib tidak boleh diqasarkan ia tetap 3 rakaat caranya ialah:-

Jamak takdim dan diqasarkan (di pendekkan)
www.familiazam.com
1.Melakukan sembahyang isyak dalam waktu magrib itu dinamakan jamak takdim.
Niat untuk sembahyang magrib ialah "Sahaja aku sembahyang fardu maghrib 3 rakaat dijamakkan fardu isyak dengan jamak takdim kerana Allah Talla".
Niat untuk sembahyang isyak ialah "Sahaja aku sembahyang fardu isyak 2 rakaat qasar dijamakkan fardu magrib dengan jamak takdim kerana Allah Tallah".
www.familiazam.com
Jamak takhir dan diqasarkan (di pendekkan)
2.Melakukan sembahyang magrib dalam waktu isyak itu dinamakan jamak takhir.
Tapi jangan lupa niatkan sebelum waktu magrib berakhir "Aku nak jamakkan sembahyang magrib dalam waktu isyak"
Niat untuk sembahyang isyak ialah "Sahaja aku sembahyang fardu isyak 2 rakaat qasar dijamakkan fardu magrib dengan jamak takhir kerana Allah Talla".
Niat untuk sembahyang magrib ialah "sahaja aku sembahyang fardu magrib 3 rakaat dijamakkan fardu isyak dengan jamak takhir kerana Allah Tallah".


Rajin_rajinlah solat yer rakan-rakan...

Monday, November 8, 2010

Sayangi Keluarga Anda

Keluarga Ku,Buah Hatiku.Pengarang Jantungku,selamanya denganku..


Salam Semua..Hari ini Mas baca surat khabar.Banyak kemalangan ngeri yang membabitkan motor dan kereta,kebakaran rumah,banjir dan sebagainya.Mas akan menitiskan air mata apabila membaca kish-kisah mereka.Amat menyedihkan hati.Tentunya trauma bakal menyusul dan jika kurangnya bimbingan dan sokongan dari yang terdekat,semestinya kegilaan akan kesedihan yang terlampau akan terjadi.Maka,kita hendaklah menolong mereka.Jika kita tidak mampu,maka kita hendaklah berdoa untuk kesejahteraan mereka..Moga Allah melindungi mereka..Amin.

Apabila terbaca kisah-kisah yang sedih,Mas akan teringatkan keluarga di kampung..Sudah makan ke mereka,sihatkah mereka dan bagaimana jika sesuatu terjadi kepada mereka..Bukannya kita sempat bertemu mereka andai mereka dijemputIllahi disaat kita bertgas di luar kawasan..Oleh itu,wajarlah kita pulang ke kampung untuk bertemu ayah dan ummi dan meminta maaf seikhlas yang mugkin dan minta mereka menghalalkan segala makan pakai kita selama kita ditanggung oleh mereka.Saat kita pandai berdikari,perasaan ibu bapa akan bercampur baur samaada mahu sedih atau gembira..sedih kerana terpaksa berpisah jauh dan gembira kerana anak-anak sudah besar dan tidak perlu memelihara mereka lagi kerana mereka sudah pandai mencari duit dan menjaga diri sendiri..

Janganlah kita silap wahai kawan-kawan..Mendapat green light dari ibu bapa bukan bermakna kita terus hanyut dengan dunia.Di sini lah fungsi ibu bapa yang paling penting.Iaitu mendidik kita menjadi orang yang berguna,tahu mana yang baik dan buruk.maka dengan itu,kawan-kawan..walaupun kita bebas berkawan,jagalah diri kita untuk ibu bapa kita,mereka mahu melihat kita berjaya dari semua segi sebelum mereka menutup mata.Relatenya dengan pernyataan di atas ialah jika kita berperangai buruk,ibu bapa sudah tiada akibat daripada kesalahan kita sendiri,tidak kah dari situ akan timbulnya kekesalan sepanjang hidup.Renungkanlah

Jadi kawan-kawan..sayangilah ibu bapa kita..mereka hanya seorang,yang mendidik,memelihara kita,menyayangi kita,mendoakan kita dan selalu teringatkan kita..Oleh itu kawan-kawan,jika kita ter"buat",ter"lepas"..semua ter2 tu..baiklah minta maaf dengan mereka.Ajal maut kita tak tahu bila dan ketikanya.Dann selagi nyawa di badan sayangilah keluarga anda..Doakanlah mereka supaya sejahtera di dunia dan akhirat..Wassalam..(^_^)

Tuesday, November 2, 2010

Kerja Kami..

posing jer..benda tu tak yah tunggu tak per

ni pun samer..

HDD yg rosak kene pandai tukar2..br jimat..haha


Isi dalam CPU..tgk jgn tak tengok

Workstation

CPU yg dah siap di format

Workstation 2


Jangka masa memformat...tak der masalah..1/2 jam..

Salam semua..inilah yang kami buat selama 3 hari berturut-turut..Berjaya dengan jayanya...Thanks to Encik Habib sebb ajar kami bab-bab format ni dan hardware...(^_^)

Tanda Jodoh (^_^)

Assalamulaikum....Menjawab soalan en zul afiq ni,cube tgk..ni tanda2 yang mungkin jodoh anda sudah sampai

Dua manusia yang merasa saling berjodoh pasti memiliki ikatan
emosional,
spiritual dan fizikal antara keduanya. Hanya dengan menatap mata atau
mendengar suaranya, kita akan merasakan getaran dan seolah-olah ingin
terus
bersamanya. Benarkah seperti itu?

Lalu, apakah ada petanda lainnya agar seseorang dapat merasakan bahawa
si
dia jodoh(soulmate) kita atau bukan?

Petanda 1
Rahsia sepasang kekasih agar dapat memiliki usia hubungan yang panjang
adalah dengan adanya saling kerjasama. Kamu dan dia selalu
dapat saling
membantu, dalam urusan remeh atau besar. Paling penting adalah kamu
berdua
selalu dapat melalui segala aspek kehidupan secara bersama-sama. Dan
semuanya terasa amat menyenangkan meskipun tanpa harus melibatkan orang
lain. Apakah kamu sudah merasakan perkara tersebut? Jika ya,
SELAMAT...
kerana ada harapan bahawa dia adalah calon pendamping hidup kamu!

Petanda 2
Salah satu kriteria yang menentukan sesuai atau tidaknya dia sebagai
jodoh
kamu atau bukan adalah kemampuannya bersikap bersahaja didepan kamu.
Cuba
sekarang perhatikan, apakah gerak-gerinya, caranya berpakaian, gaya
rambutnya, caranya berbicara serta tertawanya menunjukan apa ada
padanya?
Apakah setiap ucapannya selalu tampak spontan dan tidak dibuat-buat?
Jika
tidak, maaf kemungkinan besar dia bukan jodoh kamu!

Petanda 3
Adanya deria batiniah membuat hati kamu berdua dapat selalu saling
tahu.
Dan bila kamu atau si dia dapat saling membaca fikiran dan menduga
reaksi
serta perasaannya satu sama lain pada situasi tertentu. Selamat!
Sebenarnya dialah destini kebahagian kamu...

Petanda 4
Bersamanya dapat membuat perasaan kamu menjadi tenang, selesa dan
tanpa
perasaan tertekan. Berjam-jam bersamanya, setiap waktu dan setiap
hari
tanpa membuat kamu merasa bosan... Inilah petanda bahawa kamu berdua
kelak
akan saling terikat.

Petanda 5
Dia selalu ada untuk kamu dalam situasi apapun. Dan dia selalu dapat
memahami situasi dalam hati kamu baik dalam suka dan duka. Percayalah
pasangan yang berjodoh pasti tak takut mengalami pasang-surut,
suka-duka
saat bersama. Sekarang, ingat-ingat kembali. Apakah dia orang pertama
yang datang memberi bantuan tatkala kamu dirundung musibah? Dia selalu
faham saat emosi kamu terganggu? Dia tahu keadaan waktu anda sakit?
Jika
ya, tak salah lagi. Dialah orangnya...

Petanda 6
Dia tak terlalu peduli dengan masa lalu keluarga kamu, dia tak peduli
dengan masa lalu kamu saat bersama kekasih terdahulu. Dia juga tak
malu-malu menceritakan masa lalunya... Nah, kalau begitu ini bisa
bererti
dia sudah siap menerima kamu seadanya..

Petanda 7
Setiap orang pasti memiliki kekurangan, dan kamu tak malu-malu
perlihatkannya pada sidia. Bahkan pada saat kamu tampil 'buruk'
didepannya
sekalipun, misalnya saat kamu bangun tidur atau saat kamu sakit dan tak
mandi selama dua hari. Ataupun menceritakan sejujurnya kepada kamu
tentang
kelemahan dan kekurangannya... Nah! Kamu dan dia memangnya disuratkan
untuk bersama!

Petanda 8
Bila merasa rahsia kamu bisa lebih selamat ditangannya dari pada
ditangan
sahabat-sahabat kamu yang lain. Atau kamu merasa sudah tak dapat lagi
menyimpan rahsia apapun darinya, maka berbahagialah! Kerana ini bererti
pasangan sejati telah kamu ketemu!!!!!

insyaALLAH...
Apakah kelapan petanda di atas telah kamu laluinyaaa? Tepuk dada tanya
hati.......

Ya Allah...Jika dia benar untukku, Dekatkanlah hatinya dengan hatiku, Jika dia bukan milikku, Redhakanlah diriku dengan ketentuan-Mu

Thursday, October 28, 2010

Suka Nyer Dalam Hati..Part 2


26/10/2010,merupakan tarikh lahir adik mas yang no 2...seronok nyer..mesti kawan-kawan ada buat suprise kat die..
27/10/2010,Tarikh keramat kerana saya berjaya mendapatkan lesen motosikal dan kereta say..Alhamdulilah..
28/10/2010..Hari ni saya datang opis awal..pastu saya pergi fisio kejap..Tulah...Semoga saya cepat sihat...hehee

Wednesday, October 20, 2010

Suke Nyer Dalam Hati!!Weeeeeeeeeeeeeee...

20.10.2010...Mencatat sejarah sendiri apabila Anak Malaysia ini telah lulus lesen motosikalnyer,..Gembira tak terkata..Berbaloi byr mahal..huhhuu..tapi pkr lulus jer..cm tak caya..

Hari ni juga melaka dinobatkan sebagai negeri maju tepat jam 8.15 p.m tadi..Secara conversation dari dewan hang Tuah dan PWTC...sesiapa Anak Melaka..Berbangga lah..

sila pusingkan laptop anda..hehehe


saya lah tuuuu


Part 1= lulus

Part 2 = lulus gak...
p/s =lulus +lulus= lulus berganda lah..haahaha

Tuesday, October 19, 2010

ChOcOLaTe DaY!!Sweet!!

Hari Jumaat Lepas,Bersamaan 15.10.10...Mas Gi makan coklat..Sedap!!ehehehe...mcm-mcm ader kat situ..RUGI saper tak pergi..


Jom makan laksa Penang..Manis tapi..HUHUHU
mas,mimi and Wahida


Banyak kan coklat..

Friday, October 15, 2010

Sekitar Majlis Hari Raya R&D dan SPDiv


Pada 8.10.10 bersamaan 29 Syawal telah berlangsungnya satu majlis gilang gemilang bagai orang nak kawen di R&D Division.Kita boleh lihat kegembiraan jelas terpancar di wajah-wajah mereka...
hehehehe

Abang Bastian Yang Setia dengan Cameranyer..Lepas tu Mas yg concore..hahhaa

en kamil sibuk potong pizza

menu yang ada..Tak sempat nak rasa semua..
Ni kek yang Mas beli...
Ni kek Illey beli.
Nanti..Mas upload gambar lain...hehe



Wednesday, October 13, 2010

Doakan semoga saya cepat sembuh..(^_^)


Kaki saya masih bengkak.Bila jumpa doktor,doktor bagi mc 3 hari.Duduk kat umah jer..Tak de gi mane..

Tuesday, October 5, 2010

Maher Zain..Like his song.So beautiful!


For the rest of my life-maher zain

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know

You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you

For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I, I`ll be there for you
I know that deep in my heart

I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together in Jannah

Now I found myself for feel so strong
Everything was changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you

For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I, I`ll be there for you

I know that deep in my heart now that you`re here
In front of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you, loving you

For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I, I`ll be there for you
I know that deep in my heart

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah

Nukilanku

Duhai Teman Sejatiku,

Aku Ingin Menjadi Kita Seperti Abu Bakar As-Siddiq,

Persahabatan Dijalin Kerana Al-Khaliq,

Harta Dikorban Bukan Sedikit,

Cinta Kebenaran,

Sanggup Bersakit,

Aku Ingin Kita Seperti Tawakal Ibrahim a.s,

Takut Meninggalkan Insan Tercinta,

Di Bumi Tandus Tanpa Bicara,

Meyakini Allah Sebagai Payung,

Aku Ingin Kita Sepemaaf Yusuf A.S,

Tetap Mencintai Dan Menolong Saudaranya,

Walaupun Pernah Dihumban Ke Dalam Perigi Tua

Terpisah Daripada Ayahanda Bertahun Lamanya

Aku Ingin Pusara Kita Seharum Pusara Masyitah,

Semerbak Kasturi,

Kerana Hebatnya Iman,

Memepertahankan Syahadah Dikeliling Kekufuran,

Lumrah Persahabatan,

Terhiris Terguris Menguji Perasaan,

Hanyalah Satu Ujian ,

Bukan Satu Halangan ,

Untuk Berkasih….

Friday, October 1, 2010

Mak Cik Yang Baik Hati dan Buka Puasa



Salam Semua...
Kat sini mas nk bercerita..pada 29.9.2010 tepat jam 7.20 malam mas tak sampai lagi kat umah..dalam perjalanan..tetiba ade sebuah kereta kembara berhenti sebelah mas..Terkejut bukan main..Ingat nak culik ke apee..rupanya nak bagi tumpang..Alhmdulillah..ader gak orang yang nak bagi tumpang..Tak tahu lah mak cik tu name aper...yang pasti die sgt baik...

Die puasa sebenarnya,,lepas mas naik kereta dia,die bagi buah epal..suh bukak puasa..Mas tak puasa tapi mas ambil jugak..heheehee..Sekian...tak der lah penat jalan kaki hari tu..Alhamdulillah..Sekian

Persiapan Untuk Rumah Terbuka R&D dan Special Project SCS


Salam semua..
Hari ini dan semalam team R&D yang terdiri daripada kak linda,kak nurul,mas,illey dan kak shida telah bertungkus lumus menyiapkan perhiasan dan ondeh2 yang akan diberikan kepada orang yang datang berayalah...hehe...Kami di R&D akan membuat rumah terbuka R&D dan SP pada 6 Oktober 2010 dari pukul 12.30 tengah hari hingga 4 petang sahaja...Penglibatan semuer rakan sekerja bakal terjadi untuk final touching sebab sekarang semua orang tengah sibuk dan ramai yang outstation.Antara persiapan yang dah dibuat...


kak linda dan kak nurul sibuk membuat ondeh2 untuk tetamu...macam majlis orang kawen..Tema kteorang Putih dan Silver...

Ni part mas dan kak shida...hehehe..Thanks to Lin sebab ajar anyam masa kat U

Ni pn same..

Ada besar dan kecil


Kepada Semua..Doakan semoga majlis ini dapat dilaksanakan dengan jayanya dan semua pihak berpuas hati..Amin..

Wednesday, September 29, 2010

Elakkan Benda Melemahkan Fikiran


1. Tidak mengambil sarapan pagi
-Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi,
paras gula dalam
darah akan menjadi rendah. Ini akan
mengakibatkan kekurangan bekalan
nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan
- Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan
mengurangkan kuasa
mental otak.

3. Perokok
-Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak
terjejas atau terbakar
dan boleh mengakibatkan penyakit ` Alzheimer'.

4. Penggunaan gula yang berlebihan
-Pengambilan gula secara berlebihan akan
mengganggu penyerapan
protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan
mengganggu
perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara
-Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam
badan
manusia.Pencemaran udara boleh menyebabkan
pengurangan bekalan
oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur
-Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi
masa tidur yang
panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita
mati.

7. Menutup muka ketika tidur
-Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan
otak menerima lebih
banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan
ini akan membawa
kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di
dalam keadaan
kurang sihat
-Bekerja semasa anda kurang sihat boleh
mengurangkan keberkesanan
otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel
otak.

9. Kurang berimiginasi
- Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih
otak kita.
Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap
kecerdasan/keaktifan
otak menurun.

10. Jarang berfikir
- Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita
kurang aktif. Oleh itu,
perbincangan yang membina boleh menambah
keberkesanan kecerdasan
otak kita.



"Telah (jadilah) kamu sebaik-baik ummah yang
dikeluarkan untuk manusia.. Kamu sentiasa
menyuruh kepada perkara ma'ruf, sentiasa
mencegah perkara munkar, dan kamu sentiasa
beriman kepada Allah. Dan kalaulah ahli kitab itu
semuanya beriman, nescaya itu adalah lebih baik
bagi mereka. Cuma sebahagian daripada mereka
yang beriman sebaliknya kebanyakan mereka
adalah orang-orang yang fasiq."

Tuesday, September 28, 2010

Sambungan Raya Part II

ni mas yg tangkap tau!!

Ni lah gambar kat umah afiq..

Mase kat umah Arif,kite orang asyikk usik arif ngn Azura...Aizat lah yang ngada-ngada..Lepas kateorg solat dan nk bertolak ke umah Sir Rizal,hujan turun dengan lebatnyer..Tapi kteorg teruskan jugak perjalanan kteorg ke umah Sir Rizal..

dalam perjalanan untuk pergi umah Sir Rizal yang dekat Seri Kembangan tu,aozat wat hal lagi..die yg tunjuk direction tapi die salah lagi..huhuh..kteorg pusing taman mane tah..Lepas pusing taman tu,barulah betul cari taman...Tak lame lepas tu kteorg pun sampai umah Sir Rizal dalam kul 7.Makan mihun sup kat umah Sir Rizal,solat Maghrib kat sana dalam main2 dgn anak Sir Rizal yang bernama Zuhyin..sangat takut kat kt kteorg sampai asyik main ngn sepupu die jer kat dalam umah tu...Rupenyer bapak die mengajar anak die naik kuda atas belakang..hahaha...die suh kteorg jadi kuda..hahaha..tak taulah..tak lame kemudian,Amad pun smpai..Fuyoi..same cam Mat S..cam pengantin.SEmuer pakai baju yg spesis jer...hijau pucuk pisang...

Lepas tu kteorg bertolak ke umah Anje= to Afiq.Team Mas,Nabil,Ana ngn Milin sesat tah mner..silap masuk satu lorong jer..pastu..sesat kat prisent...terus tak jumpa jalan.Kene jugak diorang g ambik.Jauh lagi rupenyer umah si Afiq ni...Taman Pinggiran desa...Boring sbb sesat,ktorg siap gi tempat futsal kt prisent tu tunggu diorg..Smpai jer Afiq ckp tu tmpt larangan..Milin yang dah fedup dah siap landing dgn Nabil..Pastu sampai umah Afiq,makan bihun sup n tangkap gambar dan berpecah balik..Mas ikut kete Faiz yg terdiri daripada Acap,Pa'a,Zura..Sampai umah kul 12..Mandi,solat,tido..

Sekian..next time mas upload semuer gambar..OK!-



matching tak yani ngn amad

hehe..senyum sedekah..

cermin tu lawa sangat lah..hehe

Monday, September 27, 2010

Bestnyer Rayer!!

Tanggal 26 September 2010,lebih kurang jam 11.30 pagi kami bertolak dari Masjid Sg Besi menuju ke Senawang untuk beraya di rumah Faiz.Lebih kuran dalam pukul 12.30 tengah hari,kami pun sampai ke rumah faiz.Dalam perjalanan untuk tiba di rumah Faiz,kereta yang dinaiki oleh Mas,Huda,Juwe dan Rahim telah rosak.Kereta itu kepunyaan Rahim sebenarnya.terpaksalah dibawa ke bengkel.Kesian Rahim..melayang RM300.Mahal gak spepart kereta ye..Sebelum sampai ke rumah Faiz,kami berhenti di Tol Senawang untuk menunggu milin dan zizol yang tak sampai-sampai...siap boleh beli air yogurt kat atas lori die lagi..murah jer...RM11.00 untuk 3 botol.Mas beli ysng oren,Afiq nak yang kiwi,Juwe pilih manggo..lepas tu,kami berpecah.ader yang gi ikut RAhim gi bengkel dan ader yang gi umah Faiz..

Al-Kisah kat umah Faiz,ader adik die sorang jer.Name die Farah.Die ambil nursing kat HUKM.exam kot hari ni..Die cakap semalam lah...Peranagi die memang otai cam abang die..Syok sebab mak n yah die tak dei.pi kenduri makcik die..Duk kat mah Faiz ni boleh makan lemang,kuah kacng ader ayam kater adiknyer,tu resepi keluarga diorang.So,keteorang datang ni makanlah banyak..Lepas makan anak2 dara yang kat dapur tu basuh pinggan.Yani yang basuh.Dibantu oleh Pa'a.Mas gi solat.dak2 laki tengah borak.Dak-dak ladies tgh solat.Pastu tak lame kemudian,ayah Faiz balik.Duduk jap,pastu kteorang pun gerak..Tengok2,,kete afiq lak tak der angin.Gi lah Esso nak pom angin.Punyer ikut perturan..Die ikut satu2 instruction yang ade..Semuer dak ni gelak kt die.Memang Mr Skema..haaha..Lepas tu kietorang menuju kat umah Arif Gulbuddin..Jauh umah die...kate dekat..kat Nilai nuh..HUhuhu...boring giler..Sampai jer umah arif,mak die dah siap tempah nasi ayam tomato lagi untukk kiteorng..terharu beb..hehehe..Semuer orang makan bnyak.AL-maklumlah tengahhari...Lepas tu kteorng pegi solat zohor kat masjid.Sebab dekat ngn masjid..

Lepas solat,hujan turun dengan lebat..Kteorng lari2 masuk kete..KEsian Farahi..Die naik moto..basah kuyup...NAsib baik,Arif ader abuj n seluar hujan..Baru die boleh jalan.Kesian gak tgk die.Tapi die wat relek jer...

Sambung esok..

Thursday, September 23, 2010

Lembaran Hari Ini..

Assalamualaikum w.t.h..
Hari ini sempat jugak membuka blog tulisan ini walaupun tidak ada yang memperdulikan.Tidak mengapa...hanya luahan hati
Pagi tadi sekitar pukul 0940H-1145H,Saya telah ke Hospital Tuanku Mizan untuk meneruskan sesi fisioterapi yang telah terbengkalai selama dekat setahun.Sebabnya,saya tidak dapat keluar apabila duduk di dalam.Banyak benda yang nak di buat untuk keluar dan masa keluar pun terhad.Jadi,saya mengambil inisiatif untuk menyihatkan diri dengan meneruskan sesi fisio saya.
Tadi sesi saya diketuai oleh seorang trainee sebaya saya.Merupakan pelajar jurusan fisioterapi dan nama iriffany...Entah lah.Saya pun tak berapa pasti namanya begitu.Tetapi tuannya mirip-mirip anak cina dan memiliki mata chinese dan putih..

Seperti saya,dia juga tengah melakukan pratikalnya di sana..

Mula-mula sesi itu dilakukan dengan meletakkan hot pad dibahagian belakang badan saya selama 15 minit.Seterusnya,saya terpaksa menunggu selama 20 minit menanti mesin yang akan digunakan ke atas badan saya dengan cara melekatkan satu keping pelekat yang akan disambungkan ke mesin itu yang boleh mengalirkan arus elektrik.Terapi itu juga berjalan selama 15 minit dan selepas itu beliau ada juga mengajar cara-cara untuk melakukan teknik senaman yang betul bagi pesakit pinggang.
Selepas itu,saya pulang semula ke pejabat saya untuk meneruskan tugas saya..Sekian...

Tuesday, September 21, 2010

Kembali

Kembali semula ke tempat kerja dengan hati yang masih berada di rumah.Kenapa begitu,walau rasa bosan berada di rumah,tetapi kita bersama dengan kaum keluarga.Bukan orang asing sebagai mana di sini.Di sini kita tidak kenal sesiapa selain diri kita sendiri.Meskipun kita kenal diri sendiri,tetapi kita juga selalu menipu diri sendiri.Di sini saya ingin menyatakan mengapa saya keluarkan statement tersebut.Ini kerana,saya tidak mahu ada sebahagian dari kita menipu diri sendiri.Tidak kah kita berasa menyesal??kebiasaannya seseorang yang menipu diri sendiri disebabkan tidak boleh menerima sesuatu keputusan yang telah dibuat atau diberikan.terpaksa telan bulat-bulat.Tidak dapat memberikan buah fikiran.

Bercakap berkenaan orang asing,termasuk diri sendiri,sedarkah kita bahawa kita bukannya betul-betul mengenali diri kita.Betul kah diri kita mahu kita jadi begini?Ada yang menjawab ya dan ada yang menjawab tidak.Jawapannya abstrak sekali.Sekalipun kita lahir dari perut ibu kita,adakah kita telah mengenali ibu kita dengan sekenal-kenalnya?Kadang-kadang kesibukan membantutkan kita.Walaupun kita telah menghabiskan masa kita bersama keluarga kita,adakah kita berasa mereka bahagia?tentu sekali ibu bapa berasa gembira apabila anak-anak berkumpul apabila tibanya hari raya.Tetapi malangnya,apabila satu kesilapan,menyebabkan hari ibu bapa terguris.Ini menyebabkan yang lain juga turut sedih.Kita punya akal pemikiran yang sudah diberikan kepada kita.Mengapa kita tidak gunakannya?Bukannya mereka mahu kita menjadi perdana menteri tetapi jadi anak yang berperangai baik.Apabila terjadinya kejadian seperti ini,seperti batu yang terhempap terus atas kepala ibu bapa.Seorang pujuk yang sana,yang tidak dipujuk disisihkan.diperdulikan seketika sahaja.Bukankah ini menjadikan ibu bapa akan tersepit di tengah-tengah.Yang di sini berkata,ibu bapa tidak adil,di sana cakap tidak pperlu risau.Bagaimana perkara ini dapat diselesaikan?Dengan cara kakak yang sulung menjatuhkan ego dengan meminta maaf kepada yang kecil.Terasa diri terlalu rendah dan jika perbuatan itu boleh mengembirakan hati orang lain,bagus kalau begitu.Cuba lihat situasi di atas,bukan kah si kakak yang sulung menjadi hipokrit dengan menyedapkan hati orang lain,tetapi hati sendiri luka.Beginilah kehidupan yang tidak lari daripada masalah yang sebegini.Namun itulah asam garam hidup.Mahu ataupun tidak,kita mesti menempuhnya.

Yang jauh dari mata,tetapi dekat di hati.Meskipun begitu,kasihnya mekar di hati.Anak-anak gadis,jadilah seperti ini,jangan terlalu mengejar cinta,tapi kejarlah cita-cita
seorang gadis itu ...


yang lembut fitrah tercipta,
halus kulit, manis tuturnya,
lentur hati ...
telus wajahnya,
setelus rasa membisik di jiwa,
di matanya cahaya,
dalamnya ada air,
sehangat cinta,
sejernih suka,
sedalam duka,
ceritera hidupnya ...


seorang gadis itu ...


hatinya penuh manja,
penuh cinta, sayang semuanya,
cinta untuk diberi ...
cinta untuk dirasa ...


namun manjanya
bukan untuk semua,
bukan lemah,
atau kelemahan dunia ...
ia bisa kuat,
bisa jadi tabah,
bisa ampuh menyokong,
pahlawan-pahlawan dunia ...


begitu unik tercipta,
lembutnya bukan lemah,
tabahnya tak perlu pada
jasad yang gagah ...


seorang gadis itu ...


teman yang setia,
buat Adam dialah Hawa,
tetap di sini ...
dari indahnya jannah,
hatta ke medan dunia,
hingga kembali mengecap ni'matNya ...


seorang gadis itu ...


bisa seteguh Khadijah,
yang suci hatinya,
tabah & tenang sikapnya,
teman ar-Rasul,
pengubat duka & laranya ...


bijaksana ia,
menyimpan ílmu,
si teman bicara,
dialah Áishah,
penyeri taman Rasulullah,
dialah Hafsah,
penyimpan mashaf pertama kalamullah ...


seorang gadis itu ...


bisa setabah Maryam,
meski dicaci meski dikeji,
itu hanya cerca manusia,
namun sucinya ALlah memuji ...


seperti Fatimah kudusnya,
meniti hidup seadanya,
puteri Rasulullah ...
kesayangan ayahanda,
suaminya si panglima agama,
di belakangnya dialah pelita,
cahya penerang segenap rumahnya,
ummi tersayang cucunda Baginda ...


bisa dia segagah Nailah,
dengan dua tangan
tegar melindung khalifah,
meski akhirnya bermandi darah,
meski akhirnya khalifah rebah,
syaheed menyahut panggilan Allah .


seorang gadis itu ...


perlu ada yang membela,
agar ia terdidik jiwa,
agar ia terpelihara ...



dengan kenal Rabbnya,
dengan cinta Rasulnya ...


dengan yakin Deennya,
dengan teguh áqidahnya,
dengan utuh cinta yang terutama,
Allah jua RasulNya,
dalam ketaatan penuh setia .
pemelihara maruah dirinya,
agama, keluarga & ummahnya ...


seorang gadis itu ...


melenturnya perlu kasih sayang,
membentuknya perlu kebijaksanaan,
kesabaran dan kemaafan,
keyakinan & penghargaan,
tanpa jemu & tanpa bosan,
memimpin tangan, menunjuk jalan ...


seorang gadis itu ...


yang hidup di alaf ini,
gadis akhir zaman,
era hidup perlu berdikari ...


dirinya terancam dek fitnah,
sucinya perlu tabah,
cintanya tak boleh berubah,
tak bisa terpadam dek helah,
dek keliru fikir jiwanya,
kerna dihambur ucapkata nista,
hanya kerana dunia memperdaya ...


kerna seorang gadis itu,
yang hidup di zaman ini ...


perlu teguh kakinya,
mantap iman mengunci jiwanya,
dari lemah & kalah,
dalam pertarungan yang lama ...
dari rebah & salah,
dalam perjalanan mengenali Tuhannya,
dalam perjuangan menggapai cinta,
ni'mat hakiki seorang hamba,
dari Tuhan yang menciptakan,
dari Tuhan yang mengurniakan,
seorang gadis itu ...
anugerah istimewa kepada dunia!


seorang gadis itu ...
tinggallah di dunia,
sebagai ábidah,
daíyah & mujahidah,
pejuang ummah ...
anak ummi & ayah,
muslimah yang solehah ...


kelak jadi ibu,
membentuk anak-anak ummah,
rumahnya taman ilmu,
taman budi & ma'rifatullah ...


seorang gadis itu ...
moga akan pulang,
dalam cinta & dalam sayang,
redha dalam keredhaan,
Tuhan yang menentukan ...
seorang gadis itu dalam kebahagiaan!


Moga ar-Rahman melindungi,
merahmati dan merestui,
perjalanan seorang gadis itu ...
menuju cintaNYA yang ABADI!


Sekian sahaja luahan hati.Jika mahu lagi,tunggu sahaja nanti.Saya akan kembali

Thursday, August 26, 2010

Sambungan...

Sebenarnya,lif itu pergi ke semua tingkat.Cuma hanya tulis lif lobi 8 jer...
Terpinga-pinga cari lif..tulah...

hari ini sambung men'convert' simbol kepada 5 warna..Semalam dapat 196 lagi simbol untuk di 'convert' kan..huhuh
banyak..tapi tak per..
kerja Lillahi Taala..

Ya Allah..
Tabahkan hati ini menempuh hidup ini..
Sungguhpun aku menyangka hidupku susah tanpa umi dan ayah di sisi,tapi...
Tapi bila minda ini memikirkan sahabat-sahabat di di negara yang begolak..
Terasa diri ini sangat beruntung...
Memiliki semua walau tak sempurna..
Tapi mereka tidak..
Marilah kita sama-sama mengambil iktibar dan jika mampu..
Tolonglah mereka...
Bantu mereka...
Agar mereka dapat merasa hidup seperti kita...

Tuesday, August 24, 2010

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak

Alhamdulillah..
Dah lama saya tak update blog saya ni..
Maklumlah banyak keja semenjak praktikal ni..
Tambahan pula,tak de internet di rumah juga...
Ni kat pejabat lagi...nak tunggu solat Asar..
Pastu nak balik..
hari ini tak tahu lagi nak makan apa untuk berbuka...
hari ini juga saya pergi HAT..
Buat X_tray...
Orang kat sana,semua baik-baik..
Tapi yang lawaknya..
Bila pergi di HAT tu..saya dh pening..tak tahu nak gi mana..Sbb jarang sangat pergi sana..hehehe..Alhamdulillah..orang yang sakit jer pergi sana..So,maksudnya,saya sakit lah..
Mula-mula cari lif tak jumpa..
Apa baze Lif lobi 8 dengan tingkat 8??
tak de beza kan..
sebenarnya..beza sangat..
pikir2kan lah..dah tahu bagitahu saya..ok!
Selamat Berpuasa

Wednesday, July 28, 2010

Praktikal at SCS

Dah sebulan ader kat sini.
orang kt sini baik2 semuer...
byk tlg
moga dieorg bhgia

Praktikal at SCS

Dah sebulan ader kat sini.
orang kt sini baik2 semuer...
byk tlg
moga dieorg bhgia

Thursday, May 6, 2010

Akhirnya....

Alhamdulillah..akhirnya ana dan kawan-kawan ana berjaya menamatkan kami punya final...semalam...lega rasanya..nasib baik tak ada apa yang berlaku...sekarang ni ana tengah pening macam mana nak cari rumah untuk Latihan Industri bermula 5/7/2010 - 17/12/2010.......ada cadangan???sebelum ana pergi LI,ana kena pergi latihan tentera laut di KDSI dahulu...28 h ari...bermula 30/5/2010 - 26/6/2010.....balik dari pergi KDSI, ana kena mengambil peperiksaan CEH(certificates Ethical Hacker)..susah...tapi mahal....ish2....tapi tak pe..untuk pelajaran....

Monday, May 3, 2010

Teguran...

Adakah teguran itu baik??pada pendapat ana,teguran tu penting sebenarnya..sambil kta membetulkan diri kita,kita boleh betulkan orang lain..Tapi sayang,bagi sesetengah,menyatakan bahawa teguran itu merupakan satu masalah.
'Suka hati lah nak pakai per??ko tanggung dosa aku ke??tak kan??'

Itulah yang sering kita dengar..sebabnya mereka lagi tua pada kita dan kita kena tunduk atas apa yang mereka nyatakan.Alangkah pedihnya rasa apabila kerja yang dibuat dengan seikhlas hati dikatakan zero??padahal sudah dinyatakan bahawa terpaksa membuat sesuatu yang lain...

Entah lah..ana pun tak tahu lah nak berikan pendapat macam mana tentang situasi begini.Disebabkan tersalah tegur,kena macam-macam..tak tegur sakit pula..hurm..baik ana diam lepas tegur...lepas tegur sakit diri sendiri .Buat apa macam itu.Kalaulah ana mampu...Berserah padaNya..biar Dia yang menentukan segalanya..

Janganlah kita berdendam dengan orang yang menegur kita.Cuba kita fikir balik.Ada tak hikmah disebalik teguran itu???pasti ada bukan???yakin lah..satu teguran baik untuk semua.Ana dah rasa.Cuba anda sendiri..

Sejak akhir-akhir ini ana berasa tidak sedap hati.lalu ana menelefon ke rumah.Masyaallah..banyak benda yang terjadi....Ya Allah..tabahkan hati ana..Tak sanggup melihat dan merasa keluarga ana dalam kesedihan.Tidak tenang hati ini untuk mencari ilmu-Mu Ya Allah....bantulah hambaMu yang kerdil ini...bantulah..ku mohon kepadaMu...

Mengapakah ramai sangat orang di dunia ini suka kepada benda-benda yang syirik??sanggup mempermainkan agama.Tidak ingat kepada balasan Allah ???semata-mata untuk pangkat dan harta yang tidak boleh dibawa mati..Sedihnya bila ada manusia sebegini..Menyusahkan hidup orang lain yang tidak
pernah puas dengan apa yang telah diperolehi.Ada sesiapa yang mempunyai sebarang cadangan untuk mengelak daripada diganggu makhluk halus yang jahat dan merosakkan,silah makluman kepada ana.Ana sangat memerlukan untuk memerangi makhluk halus tersebut..
Moga-moga ana berjaya....

Amin....


Ya Allah...

Dengan bantuan dariMu jua...

Tuesday, April 27, 2010

Selamat hari Ibu..


Assalamualaikum..Kepada semua blogger....bila ana bercerita berkenaan dengan Hari Ibu,ana akan teringat kepada ummi ana di kampung.Apa yang sedang dilakukan???masak ke??cukup ke tidurnya??macam mana kesihatannya??sebab ana jauh darinya.Ana rasa macam bersalah sangat meninggalkan ummi ana di kampung, melayan adik-adik ana yang belum mampu memikul beban dunia.Bukannya ana rasa bahawa ana layak memikul beban dunia,tapi ana rasa diri ini terlalu membebankan keluarga terutamanya ummi ana sendiri. Sewaktu ana berada di Tingkatan 4 dan 5,sewaktu tekanan mengambil SPM,ana rasa keluarga ana tidak memahami diri ana.Jiwa ana sentiasa memberontak.Selalu menangkan adik-adik.Dari situ ana membenci semua orang.Patutkah ana berperangai begitu??Bila umur sudah semakin meningkat,ana fikir balik,kenapa ana perlu begitu??ana kan anak sulung,patut memberi teladan kepada adik-adik,bagi tunjuk ajar kepada mereka.Tapi kadang-kadang benda yang ana buat baik pun,nampak semuanya salah.Habis mana betulnya??kadang-kadang ana rasa sangat tersisih apabila duduk bersama-sama keluarga kandung ana sendiri,kadang-kadang timbul di benak benarkah ana ni anak kandung ummi dan ayah??kalau tidak,mengapa melayan ana sebegini rupa??kadang-kadang ana selalu lari,buzykan diri untuk tidak memikirkan perkara-perkara sebegitu.Sekarang alhamdulilah..umur mematangkan diri.Ana tahu kadang-kadang ummi dan ayah akan terlepas pandang berkenaan perkara ini,jadi kepada anak-anak mithali,hargailah ibu dan ayah kamu..cintailah mereka sebagai mana mereka mencintai kamu.Tidak memperdulikan kamu,tidak bermakna mereka tidak menyayangimu,cuma ada yang lebih penting yang perlu dibuat oleh ,mereka demi kemaslahatan keluarga.Jadi,anak-anak yang baik,fahamilah mereka..di kesempatan ini ana ingin mengucapkan SELAMAT HARI IBU DAN TAK LUPA JUGA SELAMAT HARI BAPA.JASAMU AKAN KU KENANG SAMPAI KE AKHIR HAYATKU..
Ummiku,
Seorang yang beriman kepada Allah,
Menyayangi kami sekeluarga,
Membantu suaminya menguruskan keluarga,
Ummiku,
Seorang yang tabah dan sabar,
Menghadapi cabaran hidup,
Kerana anak dan suamilah permata,
Walau hatimu pedih,
Sering kamu bercerita kepadaku,
Berdoa sepanjang masa,
Untuk kami,
Ummiku,
Kala kau bersedih,
Akan ku temanimu selalu,
Jasamu tidak terperi,
Ketahuilah ummiku,
Daku menyayangimu selalu,
Kasihku padamu sentiasa bersemi,
kau permaisuri hatiku,
Akan ku tatahkan hatimu dengan kasihmu,
Ya Allah,
Selamatkanlah ummiku,
Letakkanlah dalam golongan yang Kau kasihi..
Dan ampunkan dosa-dosanya..

Saturday, April 24, 2010

Hormati dirinya


ni lah sahabat ana yang ana sayangi..

ni lah sahabat ana yang ana sayangi..rindu kamu


Pada hari ini, ana telah selesai menghadapi peperiksaan bagi subjek Computer Graphic and Multimedia.Alhamdulillah..ana dapat jawab dengan baik walaupun semua yang ana hafal tak dapat nak ingat..tapi guna ayat sendiri lagi bagus kan!!selepas itu,ana balik rumah kemas bilik..dah bersepah sangat..busy..seminggu tak cuci rumah..berhabuk..

Sambil kemas-kemas rumah,ana berfikir..dah lah ana kat universiti ni..apa motif ana sebenarnya??kenapa ana masuk universiti ni??alhamdulillah..ana sudah berjaya menempuh hidup yang penuh berduri di universiti ini.Terima kasih kepada semua sahabat-sahabat yang selama kini berjuang bersama-sama ana dalam mengharungi hidup ini.Tanpa mereka,siapalah kita.Jadi hormatlah kawan-kawan kita.Jangan sakiti hatinya.Jika ada,maafkanlah dia.Melalui sahabat-sahabat lah ana boleh merasai hidup gembira,sedih,sunyi,sepi,senyum,berdikari,mengharap,diri sendiri..Percayalah..sahabat sejati tidak boleh dicari ganti..walaupun dia bukan sahabat sejati,tetapi dia masih lagi sahabat kita..perhubungan sebegini akan kekal selamanya jika seorang sahabat menghargai sahabatnya yang lain.Bukan ana tidak menghargai mereka,tetapi biarlah ana rasa bahawa ana dihargai.Ana sangat sayang akan sahabat-sahabat.Ayah dan ummi jauh dari mata.Sakit pening sahabat yang perasan dan tolong.Itulah sahabat.Moga ana dapat mencari sahabat ana yang sejati.Sama-samalah kiat berdoa kepada Allah agar kita mendapat seorang sahabat yang sejati....

Bila ana pikir lagi..dah dekat 3 tahun ana di universiti ini.Macam-macam yang ana tahu pasal tentera.Wanita dalam tentera sangat susah.Orang tengok sihat..Alhamdulilah..di sini kami hidup penuh dengan peraturan dan disiplin.Ana rasa kehidupan sebegini membuang masa muda.Terkurung..Tapi apabila difikirkan balik,ana rasa ana yang beruntung.Walaupun kami wanita yang terkurung tapi hati kami tetap berbunga bila bersama-sama.berlari-lari pada waktu petang,baris makan,makan sama-sama,baca doa sama-sama.cuma di sini lelaki lebih ramai dari perempuan.Berbeza jauh dengan universiti luar...

Buat sahabat...
Dirimu umpama sebatang tiang..
Yang bisa daku bergantung padanya..
Yang bisa ku luahkan segala padanya..
Yang bisa menjadi petunjukku kala aku sesat dalam arusku sendiri..
sahabat..
Diri ini ingin dihargai..
Ingin sekali di berada bersamamu..
Mengorak langkah menuju jaya..
Bersama-samalah kita mengharungi badai..
Bersama rahmat dariMu,Ya Allah..
Ya Allah..Lindungi lah sahabatku..
Moga aku dengannya sentiasa begini selamanya..
Amin...

Daku merindui senyummu,gelak tawamu,sedihmu,..semuanya sahabatku..hargailah.....

Wednesday, April 21, 2010

Boring...


Tah lah..hari ni rase cam boring giler..tak de mood nak studi....jap lg kot....sebb tak de exam kot...hahaha...aku punyer bekam still sakit lg...wawaw..ble lah nak baik...ader saper2 tahu nak cpat baik luker bekam cam ner??tlg bgatu..leh cuber2...pastu plak aku dgr LI kne duk dalam..jauh giler ngn tempat LI..bg org yg jauh la..aku tak ler jauh sgt...kat wangsa maju jer..saper2 spare umah kosong,bleh bg sewa ...kalu aku duk luar..dato nc ubah pikiran..ni sajer2 jer tak gambar..tak tau nak tak aper...so,letak gambar lamer2 lah..ingt mase muler2 datang kl dulu.skrg dah credik sikt..asyik nak bergantung jer..kene berdiri atas kaki sendiri...baju tu lawa tak??tu beli sendiri tau..gune duit gaji..hehehehe best gak shoping kai duit sendiri ni..tapi ujung bulan dah pokai.hahaha..hari tu aku beli baju bar lagi,sebb mejar kt u aku tu kte nak wat ladies night jemput puspanita and bakat..tapi kteorg nyer tema pink..peh!!jambu sgt..tak suker pink./....saper2 ader baju warna pink yg cantik dan padan ngn aku yg tinggi 1.64cm ok!!bleh bg pinjam kat aju..maleh nak beli yg warna pink..hari tu baju tu terbeli yg warna purple..cantik!!

Tuesday, April 20, 2010

Benjol lembam kat atas dahi..

Hari ahad yg lalu,aku telah berbekam dan abih badan aku jd bulat2 merah..pastu pulak siap wat akt muker lagi..huhu..tu yg jd lebam giler.pastu dak2 ni asyik ngutuk..tapi aku wat bodoh jer..wat per..ader aku wat salah ngn dieorg..pastu,mase first wat bekam ni,rase gatal teramat...memang lah die wat kuar drah kotor kat muke yg wat jerawat naik..tapi gatal sangat..rase cam nak garu je...tapi tak leh..nak baik dah kot...org kate seminggu baik lah die..aku wat 14 tempat..murah kat dalam ni..RM70 jer..kat belakang 10 muke 4..habih muke aku kne sedup ngn mmuncung bekas tu...bebekas macam tamil atas dahi..huhuhu..ble lah nak ilang...pastu plak hri ni pekse OR..ader certain tak leh wat..tapi insyaallah byk yg leh wat...amin...mase bekam tu..die sedut2 guner alat tu..pastu..die ambik jarum,die cucuk2 atas dahi..giler sakit..mcm gigit semut jer..tapi pedih...kat dahi kan takde isi..kat muke ngn badan bleh ar....tapi dah wat..tunggu ilang bekas jer..pasni tak nak wat dah..wawawa

Monday, April 19, 2010

Final is starting today...

today sharp at 0900H, we all the student that take the subject for the code LAN 1042 which is interpruneurship.....tha question about 40 question...then,many student answers that question about half and a hour only..because the lec give us the past year question..Then.the question same as the past year question..thanx to mr Hamran muhamad...our interproneurship subject,,,,tomorrow..operational research will be held at 3th floor Blok Bestari..wish me luck..To my beloved sister,gud luck for your test...ummi cakap cek ngah pekser jantung..bedah jantung tu leklok..terpotong urat kang..hahahaha..pastu ..kepada kawan2 di kampung..nantikanlah kepulangan adinda....hahahahah nanti kte g shoping sesamer lg yer.....

Saturday, April 17, 2010

final is around the corner

first paper is asas keusahawanan..interpreneur ship..wish me and all my friends gud luck..we must do our best..willbe comisyen together...amin..insyallah..hahahah

Monday, April 5, 2010

Topup Test CEH

Malam ini exam topup ceh....nak naikkan markah lah katekan...buat2...nabil trus kuar..5 minit jer die wat..peh!!kejap jer semuer orang kuar..lepas sorang2....pastu aku pun kuar gak..dah abis jwb...tak taulah btul ke tak..insyaallah btul....petang tadi Tuah lawan Jebat dalam pertandingan bola sepak....tapi sayang Tuah banyak peluang tak rembat jer...pastu...Jebat pun menang lah...2 -1..nasib baik masuk.tak ler telur ayam wat balik..hahaha....chaiyok Tuah!!mase muler2 start,Tuah dah sorak2 dah...Jebat senyap jer..pastu semuersorak...bising satu padang dengar sorak2 diorg ni....dari pada tempat yang sejuk pegi ketempat panas sorak punyer psl..tapi best jgk lah...kasturi and lekir senyap jer....pastu duk ejek tuah pulak..tak pe2...nanti kteorng wat leklok2....bak kate budak budak lekir....yg sorang ni,kte orng tak ejek,kteorng sorak ramai2...hahahahaha

Wednesday, March 24, 2010

LEtihnyer hari rabu......selalu jer cam ni...Kecuali hujan...

As ussual...today is wednesday...climbing the mount besi..i think...so tired...and not feeling good...my feel came true when 1 of our member did not came for the parade....my oc very angry....huh!!i never seen before he was so angry...but i think he did that because he treat us same but when somebody doing like this,he think we break our promise...but i think he is right....That the second time hw was angry...A long ago,he treat us like gentlemen,but now will be different...i was so sad..didnt think the case will be like this...so sad...u know,i was very tired and tak pegi attend my CeH CLASS TONIGHT..VERY SHAMEFUL..HUH!!.i dont feel good...want to vomit after finish the activity....huh!!i forgot i have class tonight...so sad because i not go the class....my lecturer wiil be angry at me....so sad...today is the worst day....for Batalion Tuah....and for me also...we need to stay for the parade to double check the strength until the extend senior came for the parade...so long to stand..i had headache....then,become worst..sit down and need to stand up again to report..until everyone there,we cannot back home..so,feel very thirsty..but need to hold..after thAt,i buy the cube ace,and back home..tup2..air tak der...tu psl yg rase mcm mls jer....tai gi mndi kt blok pulau...klah....nk gi rokol ni da....

Thursday, March 18, 2010

Belajar VB tapi....0...:(

huhuh..tak tau lah kenaper hari ni macam pelik jer....sebb smlm kot....Ya Allah,betul ke ape yang aku buat ni....cam tak betul ..bglah petunjuk...pilihan kepada aku yang jahil ni...huhuhu...rase menyesal byk giler...bukan senang nak cover balik...pastu counterback balik...Ya Allah,apelah nak jd ngn aku ni....dah nak komisyen dah...

Wednesday, March 17, 2010

Kekosongan..

Tah lah...kenapelah aku rase cam ni..aku pun tak tahu...rase cam kosong jer...tambah ngn serabut lagi..nak wat tu tak kene,nak wat ni tak kene,pastu asyik ngdap laptop ,tak wat keje...tah lah...tak tau nak cakap ape...ader saper2 bleh tolong...kekadang rase sedih and persaan tu asyik jer nak sedih..dah cube mengembirakan hati..tapi makin sakit hari...bukan sakit hati ngn org lain tapi ngn diri sendiri..tak tau lah nak tenang camner...bile jd mcm ni,asyik pkr nak balik jer.....tah la..ummi...nak balik!!!wawa...serabutnyer..ade kawan pun tak guna..tak guna kalau wat assignment jd assignment sorang2...benci betul!!kalau ader masalah ngn kteorg,ckp jer lah..ape susah..tak jumpa lak tu..bukan nyer payah..ckp jer aper nak ckp...ni tak wat sorang..nanti kelim kteorg tak wat keje...APE TU??tak paham lah ngn dak kat sini...dah ler masam muka ngn kteorg..cakap pun tak nak...tak guna wat cam tu..bukan nak terang sendri..at least bgtaulah ape yg kteorg kene buat...tau lah keorng tak pahm,bglah tau...tau lah ko dah expert..menyampah betul...semuer ader...tak phm2 ke??ish...
Related Posts with Thumbnails